lördag 16 juli 2011

Norge tur och retur!

Mina fynd!

Mitt favoritställe i Bodö
Åter hemma i Boden igen efter en liten tur till vårt grannland Norge. Det är jätteroligt att resa iväg så där några dagar men jag tycker det är nästan lika skönt att komma hem igen. En av fördelarna med att vara iväg hemmifrån är ju dock att man vilar mer. Inga förråd som behöver städas eller köksskåpar att torka eller så, man bara strosar på och har det bra. Jag, liksom alla andra kviltare fick jag höra, söker genast reda på om det möjligen finns någon kviltbutik dit jag ska. På internet och med hjälp av adresslistan i quiltmagasinet hittade jag fyra olika kviltbutiker i Bodö. Den första hittade jag redan första dagen inne i centrum av staden. Det var en liten mysig kviltbutik,  Lappedilla, med lite av varje. Jag hade redan innan bestämt mig för att inte handla något där eftersom det är rätt så dyrt det mesta i Norge. Men naturligtvis trillade jag dit på ett tygpaket för 149:- (5 bitar á 30cm) och fem meterjättefin dragkedja för 169:-. I svenska pengar blev det 375:- ungefär. En annan dag fick jag skjuts till Polarkvilt-butiken som låg en liten bit utanför staden. Det var en ganska stor kviltbutik som hade det mesta. Där skulle jag inte heller handla men då hade de tyger för halva priset och då kunde jag ju inte låta bli. De kostade ca. 34 svenska kronor för 50cm så det blev ju billigt och bra. Jag tror  en del av tygerna ska gå till min blivande huskvilt och kanske någon löpare till mitt bord. Annars var det en härlig upplevelse att åka till Norge. Det är ett så otroligt vackert land att man bara häpnar, den enda nackdelen är att det regnar mycket. Nu när vi var där så regnade det alla dagar utom fredag och så har det varit varje gång jag varit dit.
Länkar till kviltbutikerna: www.lappedilla.no   och    www.polarquilt.no

4 kommentarer:

  1. Hej! Visst är Norge fantastiskt vackert.Vi återvänder dit gång på gång. Tyvärr har jag inte stannat till och gått i några quiltaffärer. Det får bli kanske nästa gång. Min dröm är att åka Hurtigrutten men då har man ju inte råd att köpa några nya tyger på väldigt länge. :-) Men jag håller med dig att det är såå skönt att komma hem igen.

    SvaraRadera
  2. Jag är då inte förvånad att du trillade dit, jag hade absolut inte åkt tomhänt från någon av de butikerna. Tror att Norge är i framkant när det gäller sånt.

    SvaraRadera
  3. Hurtigrutten passerade precis i inloppet till Bodö hamn när jag satt där och filosoferade, det hade varit härligt att åka med den någon gång. En sån stor fin båt och så fantastiska vyer!

    SvaraRadera
  4. Det finns ett stort intresse för kviltning i Norge. Tänk bara fyra butiker i en stad i Luleås storlek (min uppskattning). De sa i båda affärerna jag besökte, att de gjorde alla som jag och kollade alltid efter intressanta butiker när de reste någonstans.

    SvaraRadera