torsdag 5 juli 2012

Vinväska

Igår när jag stod i mitt syrum och funderade på vilket ufo jag skulle ta tag i så kom jag ihåg att min mamma fyller år på måndag. Hoppsan, vad ska jag hitta på till min mamma på 76 årsdagen, hon har verkligen har allt hon behöver... trisslotter har varit standard sista åren så nu ville jag komma på något nytt. Då kom jag ihåg ett mönster som jag köpt från PW quilt för något år sedan, en väska till en vinflaska. Perfekt present till lilla mamsen! Superenkel och fin men det blev ändå en hel del tjorvande eftersom kvilttråden hela tiden tovade sig och gick av! Varför gör det så??? Jag trodde jag skulle få spader innan den blev klar... Det verkar som att vissa trådar har lättare för att bära sig åt på det viset, guld och silvertrådar t.ex. Vet någon varför och vad man kan göra åt saken?

2 kommentarer:

  1. Mmm, fin!
    Har du samma undertråd som övertråd?
    Ett annat tips är det Solweig fick lära sig på kurs: lägg trådrullen en bit från maskinen och låt den löpa, så får den mer tyngd! Kan vara värt att test!

    SvaraRadera
  2. Jag har en speciell undertråd just lämpad för ändamålet och jag testade Solweigs tips, men det bråkade ändå... Det är just när jag ska frihandskvilta som det gör sådär.

    SvaraRadera