söndag 11 mars 2012

Påskduk?


Min kviltvän på blogspot, Gudrunslappar, har sytt så fina dukar och bonader med detta mönster och jag var bara tvungen att pröva jag också. Det finns så många sätt att förändra slutresultatet bara genom sitt färgval. Jag tänkte passa på och göra en liten påskduk när jag nu skulle sy detta paper piecing-mönster,Twisted Log Cabin. Det finns för övrigt i Quiltmagasinet nr.5/09.  När jag ser vad jag sytt så tänker jag att jag kanske skulle valt andra färger för att mönstret ska komma till sin rätt, men den blev lite söt ändå. Men jag tycker det är lite jobbigt att rita av mönstret om man ska göra många rutor. Finns det inget bättre sätt att göra det på? Något papper som man kan köra i kopiatorn men som ändå fungerar till paper piecing? Jag tar tacksamt emot tips!

7 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har samma problem som du med att finna ett lagomt tunt papper. Jag har använt vanligt maskinpapper men det är så tjockt och besvärligt att plocka bort så vi får hoppas att någon kommer med en genialisk ide
    Jag tycker färgerna är helt ljuvliga!!!!

    SvaraRadera
  2. Attans så gulligg den blev! Jag har sytt ett liknande mönster, men använde förståss vanligt mönsterpapper och ritade för hand. Vanligt kopieringspapper går väl, om man kan se linjerna på baksidan förståss. Det ska ju hur som helst rivas bort sedan.

    SvaraRadera
  3. Söt som en karamell! Du är så duktig på att få ihop så fina färger!

    SvaraRadera
  4. Hej, mitt första besök här hos dig. Kommer definitivt komma tillbaka.
    Duken var söt!
    Hälsning Malin

    PS, har hos www.Quiltbitencom köpt ett "mönstervlieselin" som är tunt och till paper- och stringpiecing. Det känns som om det borde gå att köra i skrivaren, men jag har inte testat det själv.
    DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till min blogg Malin! Kul att du gillar den! Ska gå in och kolla på Quiltbiten, det vore perfekt om det gick att bara kopiera och köra i skrivaren, så enkelt det vore!

      Radera
  5. Hej,
    jag kör med vanligt kopieringpapper när jag paperpiecar. Jag brukar sätta stygnlängden på 1,5 och så använder jag 50 w tråd. Det brukar gå bra att pilla bort pappret.

    SvaraRadera