fredag 4 februari 2011

Belöning efter eller sporre innan?

Jag brukar lura mig själv att göra mindre roliga saker genom att lova mig belöningar eller hålla inne med belöningar tills arbetet är gjort. Så här på våren längtar jag oerhört efter tulpaner, de liksom är våren eller åtminstone löfte om att våren är nära. Men eftersom jag tror att jag är listig och kan få saker gjorda genom att fresta mig själv med trevliga saker så gjorde jag det igen i vanlig ordning. Åh, vad jag längtar efter tulpaner! tänkte jag. Sen svarade jag mig själv: Ja, det vore trevligt, men då måste du städa köket först, byta gardiner och torka av skåpluckorna! Jaha, svarade jag då mig själv 2 igen. Dagar och veckor gick utan vare sig städat kök, nya gardiner eller tulpaner.... Jobbet, revyn och livet tar för mycket plats just nu, så städningen inskränker sig till det jag hinner tvinga Linnea att göra.
Men listig som jag är så tvärköpte jag tulpaner igår och röjde undan en plats på bordet och ställde snabbt dit dem innan Katarina 2 hann protestera!
Ha, ha, ha!! Lurad!! Jag beundrar mina fina tulpaner och kisar med ögonen när jag är hemma, vilket jag aldrig är just nu i dagsljus och då slipper jag se mina oputsade fönster och otorkade skåpluckor! Dessutom så ska jag köpa mer tulpaner sen, när jag faktiskt har fått tid att städa mitt lilla hem lite! Just nu har jag mycket roligare saker för mig än att städa, så det så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar